2019.03.25. 14:45
Komoly darabokat és kitűnő alakításokat díjazott a zsűri és a közönség a MOST FESZT-en
Kiosztották a MOST színházi fesztivál zsűri és közönségdíjait. A legjobb előadó díját Major Erik kapta a Woyzek című darab címszerepéért.
Makor Erik és a Woyczek előadás
Forrás: Jászai Mari Színház
Fotó: Prokl Violetta
Kihirdették a Jászai Mari Színházban március 20-24-e között rendezett MOnodráma és STúdiószínházi FESZTivál (MOST FESZT) idei nyertes alkotásait. A fesztivál öt napja alatt tíz előadást (négy monodrámát és hat stúdiószínházi produkciót) láthatott a fesztiválközönség.
Több díjat is kiosztott a szakmai zsűri
A fesztivál hagyományait követve a MOST FESZT 2019 során a meghívott verseny-előadások szakmai zsűri előtt mérettethették meg magukat. A háromtagú zsűriben Molnár Piroska színművész, Nemzet Színésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas, Jászai Mari-díjas, Prima Primissima díjas, Érdemes és Kiváló Művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, Gyarmati Kata dramaturg és Török Ákos újságíró, a Deszkavízió szerkesztője foglaltak helyet.
A fesztiválprogram kapcsán Molnár Piroska kiemelte:
–Azt nem tudom, szándék volt-e az előadások válogatása során, hogy ennyi fiatal művész – és általuk létrehozott előadás – kapjon szerepet a programban, de nagyon boldog vagyok, amikor ennyi tehetséges fiatal embert láthatok! A jövőjük bizonyára nem lesz könnyű, mert túltelített a pályánk. Ugyanakkor nem féltem őket, mert azt látom, mindegyikőjük megtalálja a helyét és érvényesül, ha másként nem, akkor maguknak teremtik meg a megmutatkozási lehetőségeket.
A Legjobb monodráma előadásért járó díjat a KL Színház produkciója, az Alaine – Ideje a meghalásnak című felnőtteknek szóló bábelőadás kapta. Az egyszemélyes darabot Markó-Valentyin Anna játszotta, és Ladányi Andrea rendezte.
Legjobb stúdiószínházi előadásnak járó díjat a Szkéné Színház által színpadra vitt, Georg Büchner: Woyzeck című előadása nyerte. A szövegkönyv Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításának, valamint Peer Krisztián szövegének felhasználásával készült, Daniel Schmolling vallomását Ruttkay Zsófia fordította. A darabot Hegymegi Máté rendezte.
Legjobb alakítás különdíját Major Erik kapta, aki a Woyzeck-előadásban alakította a címszerepet.
A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház produkciója, Az apró kozmikus félreértés című előadása a Magyar Művészeti Akadémia különdíját kapta a legjobbnak ítélt produkcióért. A darabot Csábi Anna rendezte.
A közönség is díjazta az alkotásokat
A szakmai zsűri mellett közönségzsűri is részt vett a fesztiválelőadások díjainak odaítélésében. A közönségzsűri tagjait a szervezők a fesztivál kezdete előtt azon nézők közül sorsolták ki, akik tíz előadásos, azaz a MOST FESZT 2019 valamennyi előadását tartalmazó bérletet vásároltak.
A három tagból álló közönségzsűriben Béndek Lászlóné felcsúti tanító, Konczer Kinga szabadúszó, komáromi tanár és Kovács Gábor közgazdász, tatabányai tanár képviselte a nézők véleményét. A közönségzsűri által kiadott díj jellegét a fesztivál szervezői előzetesen nem határozták meg, így annak végleges formáját a közönségzsűri tagjai alakították ki.
Idén Martinkovics Máté, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház tagja kapta a Most Feszt 2019 közönségdíját F. M. Dosztojevszkij: Az egérlyukból című monodrámában nyújtott alakításáért, karakterformáló erejéért, hiteles és természetes szerepformálásáért, dramaturgiai munkájáért. A darabot Zsámbéki Gábor rendezte.
Gasztronómiai program is várta a közönséget
A monodrámákat (a fesztiválszereplés sorrendjében) Ozsvár Róbert (Georg Büchner: Woyzeck, az Újvidéki Színház előadása, osztályvezető tanárok: László Sándor, Balázs Áron), Markó-Valentyik Anna (Alaine – Ideje a meghalásnak – Polcz Alaine szövegeiből szerkesztette: Markó-Valentyik Anna, a KL Színház előadása, rendező-koreográfus: Ladányi Andrea), Martinkovics Máté (Az egérlyukból – Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij Feljegyzések az egérlyukból című kisregénye alapján, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház előadása, rendező: Zsámbéki Gábor) és Fodor Alain Leonard (Drognapló – Kubiszyn Viktor műve nyomán, a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház előadása, rendező: Faragó Zénó) játszották.
A stúdiószínházi előadások sorát Háy János A lány, aki hozott lélekből dolgozott című botrányjátéka nyitotta a Nézőművészeti Kft, a Szkéné és az Ördögkatlan közös előadásán, (rendező: Szabó Máté). Majd Simon Gray A játék vége című színműve következett a Kecskeméti Katona József Színház előadásában (rendező: Rusznyák Gábor), a fesztivál harmadik napján versenyen kívüli előadásként a Cím nélkül hajlék-kaland-játékot láthatta a közönség (a Mentőcsónak Egység – STEREO AKT előadása, rendező: Boross Martin).
A stúdiószínházi előadások sorában Ivan Viripajev Részegek című színművét (előadják a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karának V. évfolyamos színművész hallgatói, rendező: Bergendi Barnabás e.h.) Georg Büchner Woyzeck című drámatöredéke követte (a Szkéné Színház Staféta-nyertes előadása, rendező: Hegymegi Máté). A stúdiószínházi programot az Apró kozmikus félreértés című előadás zárta (mágikus valóság Forgách András 12 nő voltam című műve nyomán, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház előadása, rendező: Csábi Anna)
A fesztivál a korábbi évek hagyományait folytatva az Itt és most elnevezésű gasztronómia programmal is kiegészült, az előadások után pedig az Itt és most közönségtalálkozón beszélgethettek az érdeklődők az előadásokat létrehozó színészekkel, rendezőkkel. Az itt és most koncert Ferenczi György és az 1sö Pesti Rackák – Apáti Ádám, Pintér Zsolt, Bizják Gábor, Jankó Miklós – fellépésével rendezték meg.