Szállítmányozás

2 órája

A logisztikában is a víz az úr - Milyen hatással van az árvíz a logisztikai szektorra?

A kialakult katasztrófahelyzetre elsők között a logisztikai szektornak kellett válaszolnia. Vajon hogyan befolyásolja a sofőrök munkáját, az áruszállítás sikerességét és a partneri kapcsolatokat a Közép-Európát, köztük Magyarországot is sújtó árvíz? Mihályka Dávid, a Trans-Sped szakértője válaszol.

Kemma.hu

- A közúti valamint vasúti szállítmányozás jelentős fennakadásokkal néz szembe. Hogyan érinti ez a Trans-Sped tevékenységét?

Mihályka Dávid a Trans Sped szakértője
Mihályka Dávid a Trans Sped szakértője

- Valóban, az árvízi helyzet kritikus, és szinte egyik napról a másikra kellett szembenézzünk ezzel a komoly problémával. Nem meglepő módon a logisztikai szektort ezek az események különösen érzékenyen érintik. Ami a közúti szállítmányozást illeti, szerencsére gyorsan reagáltunk, és több esetben sikerült alternatív útvonalakat találni. Szerencsénkre azok az autópályák és fő közlekedési útvonalak jelentős részei, ahol kamionjaink járnak, nem teljesen érintettek az árvízben. Néhány helyen voltak fennakadások, de ezekre gyorsan találtunk kerülő megoldásokat. Ugyanakkor vannak az árvíz szempontjából kiemelt zónák, ahol nagyon kritikus a helyzet, ilyenek például a Dunamenti települések, illetve a Dunakanyar területe, azonban itt is tudtunk alternatív megoldásokkal élni, tehát a közúti szállítmányozás viszonylag zavartalanul működik.

- Mi a helyzet a nemzetközi közúti szállítással? Európa nagy része komoly problémákkal küzd.

- Közép-Európa nagy részét sújtották eddig az áradások, különösen Németországot, Ausztriát és Csehországot. Az osztrák A2-es autópályát például egy időre lezárták a Grazot és Bécset összekötő szakaszon, ami jelentős terhet rótt a közlekedésre. Erre szintén gyorsan kellett reagálnunk, amelynek része, hogy a fuvarszervezőknek új útvonalakat kell találniuk, és most is folyamatosan egyeztetünk a sofőrökkel, hiszen nemcsak az utak járhatósága, hanem a munkatársaink biztonsága is elsődleges.

- Ez bizonyára nagymértékben érinti a vasúti szállítást is, gondolok itt a Trans-Sped intermodális szolgáltatásaira.

- Vitathatatlan, hogy a vasúti szállítások terén sokkal nagyobb a probléma. Az ÖBB (Österreichische Bundesbahnen, magyarul Osztrák Szövetségi Vasút) teljes hálózatát időlegesen leállították Észak-Ausztriában és a környező régiókban. Ez azt jelenti, hogy az intermodális szolgáltatásunk, amely Magyarországot köti össze Németországgal, teljesen megbénult. Ennek oka, hogy normál esetben a mi félpótkocsijainkat vasútra tesszük, és azokat Ausztrián keresztül szállítjuk tovább, azonban most ezek a konténerek vágányokon állnak. Ez nemcsak a szállítmányok késését eredményezi, hanem a teljes logisztikai láncolatot megakasztja. Jelenleg négy-öt napos csúszásokra lehet számítani a vasúti szállítmányozásban, de a helyzet napról napra változik, így folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk az eseményeket. Nem zárhatjuk ki, hogy ez a csúszás tovább növekszik.

- Milyen egyéb problémákra lehet számítani a vasúti fuvarozásban?

- Az egyik legnagyobb probléma a vasúti pályákon kialakult torlódás, ugyanis az osztrák vasútvonalakon sziklaomlások, sárlavinák és elöntött területek akadályozzák a forgalmat, és ezeket a romokat sok időbe telik elmozdítani. Többek között az ilyen katasztrofális események vezettek oda, hogy Németországban, ezen belül is a Bajor tartományban hatalmas mennyiségű tehervonat torlódott fel, és a vonatok csak rövidített szakaszokon közlekednek. Ilyen helyzetben nem könnyű alternatív útvonalakat találni a vasúti szállításra, hiszen a nehéz tehervonatok csak bizonyos pályákon közlekedhetnek, és nem használhatnak minden mellékvonalat.

- Hogyan kezeli ezt a helyzetet a Trans-Sped?

- Az ügyfeleink felé naprakész információkat nyújtunk, ami egy ilyen kritikus helyzetben kulcsfontosságú minden szereplő számára. Ezzel párhuzamosan folyamatosan egyeztetünk a vasúti társaságokkal, és a szállítmányok állapotáról percről percre pontos információkat adunk az érintett feleknek, ideértve a munkavállalókat, illetve a partnercégeket. Ezzel biztosítjuk az ügyfelek számára, hogy tudják, mikorra várhatják az áruk megérkezését. Jelenleg néhány napos csúszásokról beszélhetünk, viszont ahogy már említettem, ez bármikor változhat. Hogy mit tehetünk a helyzet optimalizálása érdekében? Amennyiben lehetséges, az érintett szállítmányokat visszatereljük a közútra, hogy minimalizáljuk a késéseket. Ez persze nem minden esetben megoldható, hiszen az intermodális szállítások célja éppen az, hogy környezetbarátabb módon, vasúton juttassuk el az árut a megrendelőknek.

- Ez egy ördögi kör. Beszélhetünk az anyagi károkról?

- Természetes, hogy az ilyen helyzetek költségnövekedéssel járnak. A szállítási útvonalak megváltoztatása, a késések és az alternatív megoldások alkalmazása mind extra költségeket jelentenek a vállalat, illetve a partnercégek számára. Ezt az ügyfelekkel is közölnünk kell, hiszen a jelen helyzetekben költségnövekedéssel kell számolniuk. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy mindenhol egyformán nőnének a költségek, elvégre a helyzet régióról régióra változik.

- Várhatóan meddig tart ez a különleges helyzet, és mikor normalizálódhat a szállítmányozás?

- A hivatalos szervek szerint a helyzet fokozatosan javul. Az ÖBB már elkezdte a helyreállítást, és remélhetőleg a következő napokban újraindulhat a forgalom az osztrák vasúthálózaton. A főbb vasútvonalakon a problémák lassan elhárulnak, de a teljes helyreállás még időbe telik. A közúti szállítmányozás terén pedig folyamatosan figyeljük a fejleményeket, és arra számítunk, hogy a következő hetekben visszatérhetünk a normális működéshez. Az ilyen helyzetek kiszámíthatatlanok, de mi felkészültünk arra, hogy rugalmasan kezeljük a kihívásokat, és minden szükséges lépést megtegyünk a zavartalan szállítás érdekében.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!