Környezetkímélő

2023.11.02. 19:00

Komáromi buszok is szállítják a jövőben az utasokat Madridban

Hatvanöt Komáromban gyártott BYD K9-es autóbusz teljesít majd szolgálatot Madridban egy nagyszabású buszbeszerzési programnak köszönhetően. A nyerteseknek, köztük a BYD-nek 2024 végéig kell leszállítania a járműveket – tájékoztatott a magyarbusz.info szakportál.

Várvizi Tamás

Ilyen elektromos buszok róják hamarosan Madrid utcáit 

Fotó: magyarbuszinfó

A spanyol főváros közlekedési társasága, az Empresa Municipal de Transportes de Madrid, röviden EMT Madrid, tavaly decemberben nyugdíjazta utolsó dízelüzemű autóbuszát, azóta flottájában kizárólag csak elektromos, illetve gázüzemű járművek teljesítenek szolgálatot. A társaság 2016-ban elindított átfogó megújulási tervének részeként a csaknem 2100 darabos, jelenleg jóval 5 év alatti átlagéletkorú járműparkjának mintegy 60 százalékát újította meg, több mint 1300 darab alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású autóbusz forgalomba állításával. A dízelkorszak lezárultával azonban a flottacsereprogram nem állt le, a társaság ugyanis 2033-ig a gázüzemű hajtásmódot is szeretné kivezetni gépparkjából. 

Madrid 2030-ig egymilliárd euró értékű beruházást tervez megvalósítani a zéró­emissziós-autóbuszok beszerzése, illetve az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra kiépítése terén. A következő mérföldkövet Madrid 2025-re szeretné elérni, amikorra a tervek szerint az EMT flottájának negyede lenne tisztán elektromos hajtású. A közlekedési céghez jövő év elejéig 150 darab – 90 darab Irizar és 60 Solaris – villanybusz és 10 hidrogén-üzemanyagcellás Caetanobus érkezik a meglévő 180 e-busz mellé, és bár ezen szállítások még nem zárultak le, az EMT Madrid két újabb, összesen 100 darab elektromos autóbusz beszerzésére vonatkozó megállapodást kötött a Solarisszal és a BYD-Castrosua párossal. 

A járművek beszerzésére a társaság még márciusban indított egy három tételből álló közbeszerzést, melynek keretében összesen 80 darab 12 méteres és 20 darab midibusz megajánlását várta az indulóktól legfeljebb bruttó 67,2 millió euró összértékben. A pályázatban a szólóbuszok leszállításának jogáért egy 50 és egy 30 darabos, a midibuszokéért pedig egy 20 darabos szakaszban lehetett versenyezni. A pályázóknak vállalniuk kellett, hogy a járművek 15 éves hasznos élettartama alatt biztosítják a teljes körű alkatrész­ellátást. Az üzemeltető a buszok mellé nem kért töltőberendezéseket, ugyanis a 2025-ig beszerzésre kerülő autóbuszok kiszolgálása egy fotovoltaikus rendszerrel felszerelt, összesen 318 darab e-busz befogadására alkalmas buszdepóban történik majd, melynek inverz pantográfos infrastruktúráját az EMT telepíti. 

A 100 kocsi leszállításán a Castrosua és a Solaris testvériesen osztozik, így a 65 darab komáromi K9-es mellé 50 darab, a BYD alvázára adaptált Castrosua NELEC érkezik a spanyoloktól és további 30 Solaris Urbino 12 Electric, valamint 20 darab Urbino 9 LE Electric pedig a lengyelektől. Az autóbuszokat 2024 végéig kell leszállítania a nyerteseknek, inverz pantográfos töltőcsatlakozóval, a szólók esetében 400 kWh energiatároló kapacitást meghaladó akkumulátorcsomaggal és digitális tükörhelyettesítő-rendszerrel. 

A Komáromban gyártott és Spanyolországba szolgálatot teljesítő BYD-típusok egyébként a legnépszerűbb és legkelendőbb modelljének számítanak Európában. A továbbfejlesztett alumíniumötvözet-vázszerkezetet kompozit tetőlemezzel párosító felépítménnyel rendelkező kocsikba a BYD legújabb fejlesztésű, nagyobb hatótávot garantáló, immár 422 kWh összkapacitású lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorcsomagját építik. 
 

Megbízható működés
A madridi-komáromi együttműködésről még 2021-ben született döntés. A magyarbusz.info szakportál akkor azt írta: az EMT Madrid főként a már meglévő, 45 darabos eBus-flottájával szerzett kedvező tapasztalatok – a megbízható működés mellett a tekintélyes hatótáv, a kedvező energiafogyasztás és karbantartási költségek, valamint a járművekre vállalt hosszú távú garancia – miatt döntött újabb BYD-gyártmányok beszerzése mellett. A társaságnál közlekedő BYD-buszok a gyártó számításai alapján 2020 májusa óta több mint 600 ezer elektromos kilométert tettek meg, ennek során mintegy 585 tonnával kevesebb szén-dioxid került Madrid levegőjébe, mint ha a szolgáltatást dízelmotoros buszokkal látták volna el. 2021-ig világszinten összesen már 65 000-nél is több tisztán elektromos hajtású BYD-autóbusz talált gazdára, de az eladott vagy megrendelt járműveik száma Európában is eléri már a kétezret, ahol napjainkban 20 ország mintegy 100 városában utazhatunk a kínai gyártó lokálisan nulla károsanyag-kibocsátású buszaival. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!