2023.04.15. 07:00
Tervezed már a nyaralást? Ezen múlik, hogy fizet-e neked a légitársaság!
A távolabbi úticélok megközelítésének közismert eszköze a repülőgép, azonban egy repülőút során több probléma is akadhat, ezekről kérdeztük dr. Neiger Éva Kata ügyvéd és utazásjogi szaktanácsadót.
Dr. Neiger Éva Kata ügyvéd és utazásjogi szaktanácsadó segített eligazodni a repülőutakkal kapcsolatban
Forrás: Beküldött
Sokakat foglalkoztató kérdéseket tettünk fel dr. Neiger Éva Katának, hiszen egyre többen tervezik már nyári utazásaikat, miközben a városlátogatások ideje épp most jött el. És bizony a kiválasztott úticélokhoz gyakran repülő visz minket. A minap egyébként azt is megtudtuk, hogy melyek most a népszerű utazási célok, valamint hogy a törökországi földrengés befolyásolta-e az embereket a választásban.
− Hol érdemes foglalni a repülőjegyet? Internetes közvetítőcégnél, a légitársaság weboldalán, vagy utazási irodánál?
– Ha egy internetes közvetítő cégnél foglalunk, rá vagyunk szorítva arra a kapcsolattartási formára, amit a cég felajánl, ami különösen akkor lehet probléma, ha nem magyarországi székhelyű a cég. Egy probléma megoldása kizárólag email, vagy „chat-ablak” útján általában hosszabb időt vesz igénybe akkor is, ha a cég elérhető. Ha a légitársaságnál foglalunk, akkor is elhúzódhat az ügyintézés, de tapasztalataim szerint rendelkezhetnek akár magyar elérhetőséggel (telefonszámmal) is, így olajozottabban működhet az ügyintézés. Amennyiben helybeli utazási irodánál foglaljuk a repülőjegyet – például szállással együtt –, akkor a legtöbb esetben számíthatunk az alkalmazottak segítségére az ügyintézésben, akiket akár személyesen is felkereshetünk, tapasztalatot és tanácsot kérhetünk. Nem mindig az a legjobb választás, ami a legolcsóbb, de tény, hogy egy ügyvédet a problémás utazásokkal – járatkésés, járattörlés, nem szerződésszerű szolgáltatás/szállás – keresnek meg.
− Ön szerint mikor célszerű ügyvédhez fordulni?
– Sajnos rendszeresen előfordul, hogy a légitársaság menetrendváltozás miatt már indulás előtt jelzi az utasnak, hogy a repülő más időpontban indulna, vagy érkezne vissza, mint a már lefoglalt repülőjegy. A légitársaságok a menetrendváltoztatás jogát fenntartják, így ez önmagában nem jogszerűtlen lépés a részükről. Gyakori az is, hogy a repülő késve indul, illetve késve érkezik meg, vagy egyszerűen törlik a járatot. Például annak az eldöntése egyértelműen jogi kérdés, hogy a légitársaság által jelzett menetrendváltozás miatt további fizetési kötelezettség nélkül felmondható-e az szerződés és visszajár a befizetett összeg, vagy sem, ahogy az is, hogy egy járat késése miatt jár-e bármilyen kompenzáció az utasnak.
− Február elején egy zarándokokat szállító repülőgépjáraton pánik tört ki egy utas erőszakos magatartása miatt, melynek következtében kényszerleszállást kellett végrehajtania a pilótának. Mindenki számára egyértelműnek tűnik, hogy jogos volt a pilóta döntése, mégis lehet, hogy köteles valamilyen kompenzációra a légitársaság?
– A kapitánynak speciális jogköre van. Ha ő úgy ítélte meg, hogy az utas erőszakos magatartása veszélyezteti a repülőgépen tartózkodók testi épségét, minden bizonnyal jól járt el. Ha az utas már a felszállás előtt is zavart volt, esetleg alkoholt fogyasztott és ez látszott rajta beszálláskor, akkor a légitársaság embereinek kellett volna kiszűrniük őt az ellenőrzések során. Amennyiben tehát a kapitány helyesen járt el és a személyzetnek nem kellett arra számítania, hogy az utas problémát okoz, úgy a légitársaság valószínűleg mentesül az ilyen esetekben meghatározható kártalanítás alól. A jogi kérdések megválaszolása általában a részletekben rejlik.
Az uniós kártalanítás
Ez a szabály akkor alkalmazható, ha az utazás az EU területén belül zajlik, akár EU-s, akár nem EU-s légitársaság üzemelteti a járatot. Akkor is alkalmazható, ha az utazás az unió területén kívülről indul, de az utas ide érkezik egy EU-s légitársaság által üzemeltetett járattal, illetve ha az EU területéről indul az utas és nem uniós országba érkezik, akár EU-s, akár nem EU-s légitársaság az üzemeltető.
– A késés időtartamától és a járat útvonalának hosszától függően a légitársaságnak segítséget kell nyújtania az utasnak – hangsúlyozza dr. Neiger Kata. – Ha az utas több, mint 3 órás késéssel érkezik meg az úticéljára, 1500 kilométeres, vagy rövidebb útvonal esetén 150 euró, 1500-3500 kilométer közötti útvonal esetén 400 euró, több, mint 3500 kilométernél pedig 600 euró kártalanításra jogosult. Nem kell fizetni kártalanítást, ha a járat rendkívüli körülmények miatt késett. Ilyenkor általában több járat is késve érkezik, vagy el sem indul. Rendkívüli körülménynek minősülhet például a légiforgalmi irányítás által hozott döntés, a politikai instabilitási helyzet, a kedvezőtlen időjárási viszonyok, amelyeket a légitársaság igazolni tud.