2024.07.06. 17:08
Három kötetben járja körül André Kertész munkásságát a Nemzeti Múzeum (videó)
A kiállítássorozathoz kapcsolódva három új kötetben mutatja be a 130 éve született André Kertész fotóművész munkásságának különböző korszakait a Magyar Nemzeti Múzeum.
Kertész a Fári-kútnál 1917. június 6. című fotó az André Kertész Esztergomban című kiállítás megnyitóján Esztergomban, az MNM Balassa Bálint Múzeumban 2024. március 22-én
Forrás: MTI
Fotó: Purger Tamás
A Magyar Nemzeti Múzeum
André Kertész világhírű fotóművész születésének 130. évfordulója alkalmából kiállítássorozatot rendez idén három helyszínen, amelyek a 2021-ben New Yorkból vásárolt Kertész-képekből válogatva mutatnak be korábban nem látott fotókat, fényképészeti ritkaságokat
– idézi fel a múzeum pénteki közleménye.
A kiállítássorozathoz kapcsolódva
három kötet is megjelent a Múzeum gondozásában: André Kertész Esztergomban, A lélegző archívum - André Kertész háborús naplója és levelei, valamit A felejtés csele címmel.
A kötetek szerzője Fisli Éva, a kiállítások kurátora.
Az André Kertész Esztergomban című kiadvány azt a kérdést járja körül, hogy egy 91 évet élt, és az utolsó éveiben is aktív alkotó művészt meg lehet-e érteni korai fényképein és néhány töredékes naplóbejegyzésén keresztül. A kötet a kiállítás első állomásához, az esztergomi MNM Balassa Bálint Múzeumban bemutatott, azonos című kiállításhoz készült, és a fiatal André Kertész Esztergomban és környékén készített vintázskópiáiból nyújt válogatást.
A lélegző archívum a franciaországi Kertész-hagyatékban őrzött dokumentumok, és a 2021-ben New Yorkból vásárolt vintázsképek első közös kiadása. Az első világháborúból származó fényképek és szövegek közelebb viszik az olvasót a ma világszerte André Kertész néven ismert fotográfushoz. A napló olvasása során jól látható, ahogy az érzékeny és távolságtartó fiatalember figyelme hogyan nyílik ki fokozatosan a világra. Barátságokat köt, gyönyörű és rettenetes tájakon jár, tífuszbetegként, a fronton és sebesültként is szembenéz a halállal.
Bár időskori visszaemlékezéseiben Kertész tudatos, sőt született fényképésznek látta magát, aki kezdettől fogva tudta, hogy fotográfiával fog foglalkozni, a korabeli források tükrében inkább úgy tűnik, a kamera eleinte elsősorban kapcsolatteremtésre szolgált, és csak fokozatosan vált az önkifejezés eszközévé a kezében.
A felejtés csele című könyvből az olvasó megtudhatja, hogy André Kertész késői polaroidjain saját lakását teszi műteremmé, ahol könyvek, fotók, tárgyak és az ablak kínálta perspektívák adják a nyersanyagot, amellyel dolgozni kezd.
Gyakran használja a fény és az árnyék kontrasztját is, előszeretettel veszi elő korábbi felvételeit, és komponál köréjük új kontextust, értelmezi újra múltjának egy-egy darabját. A halott feleségének ajánlott From My Window című albumában szereplő polaroid képek egy évekig tartó gyászmunka eredményei.
A kötetek a Nemzeti Múzeum boltjában vásárolhatók meg.
A Kertész/Kópiák című kiállítás a Nemzeti Múzeumban szeptember 22-ig, A felejtés csele című tárlat pedig a Robert Capa Központban látható szeptember 1-jéig.