EXtra-INtra

2019.09.09. 15:49

Az anyaméhben mindenkinek vannak zenei élményei

Csecsemőszínházi előadás készül Philipp György karmester rendezésében a Kolibri Színházban. Hangzásemlékek felidézésével kutatják a színpadon az anya és a magzat kapcsolatát, viszonyrendszerét.

Az anyaméhben átélt hanghatásokat idézi vissza a hamarosan bemutatásra kerülő csecsemőszínházi előadás Philipp György karmester rendezésében. Az alkotóval a Kortárs Online (KO) készített interjút. A Hekler Melinda által jegyzett anyagban a legkisebbek zenébe való bevezetése mellett arról is szó esik, hogy van-e remény arra, hogy valaki felnőttként megszeresse az opera műfaját.

Philipp György az interjú tanúsága szerint egy rendkívül különleges projektbe fogott: kifejezetten három év alatti gyerekeknek készít előadást Budapesten, a Kolibri Színházban. Mint elmondta,

az előadás Novák János, a Kolibri Színház igazgatójának felkérésére a Mapping nevű nemzetközi társulás részeként és eredményeként jön létre, amelynek küldetése, hogy a kisgyermekkor előadó-művészeti élményeinek értelmezéséhez egyfajta térképet mutasson.

A projekt alapját az a tudományos tény adja, hogy a legkisebb gyerekeknek közvetlen emlékeik vannak a méhen belüli hangokról. Az EXtra-INtra című előadás, amelyet szeptember 24-én fognak bemutatni a Kolibri Fészekben, olyan hangzásemlékekkel és térélményekkel operál, amelyek nálunk, felnőtteknél már teljesen feledésbe merültek.

Európa-szerte újdonságnak számít gyermeklélektan-kutatók és színházi szakemberek együttműködésével csecsemőszínházi előadásokat csinálni. Philipp György számára is teljesen új a műfaj, így nem tudományosan közelíti meg a vállalkozást, hanem csak tapasztalatokra építhet abból az időből, mikor az ő gyerekei még kisbabák voltak – vallotta meg.

Ezzel együtt mégis úgy tartja, hogy ez a színház tudományos alapokon nyugszik, végső soron ilyen eredményt vár, ezért is olyan fontos, hogy Andrási Krisztina gyermeklélektan-kutató eljár a próbáikra, és javítja, ha esetleg hibás vagy szakmailag megalapozatlan elképzeléseik lennének a legkisebbek viselkedésével kapcsolatban.

„Például egy alkalommal mutattunk neki egy ultrahangos gyerekszívdobogást, amit használunk az előadásban, és Krisztitől megtudtuk, hogy ennek a gyorsasága felzaklatná a kicsiket, így ezt az effektet lelassítottuk” – számolt be Philipp György, aki szerint az EXtra-INtra egy relaxációs előadás lesz, amiről remélhetőleg a szülők sokkal nyugodtabb gyerekekkel fognak távozni, mint amilyenekkel érkeztek.

Ez azért számít egyedinek, mert a legtöbb kicsiknek szóló produkció a gyerekek valamennyi érzékszervének ingerlésére épít, aktivizálja a kicsiket, náluk ezzel szemben valószínűleg inkább elalszanak majd az előadás közben, és ezért senki sem fog rájuk haragudni.

Az anyaméhben is megtapasztalt nyugodt légkör újraélése a legfontosabb – hangsúlyozta a karmester.

Elmondása szerint olyasfajta színpadi teret szeretnének létrehozni, amelyből könnyen érzékelhető, hogy milyen egy testen belüli test és az anyaméhen belüli létezés.

Az EXtra-INtra ezt a két világot állítja szembe, a kint–bent határvonalait keresi kifejezetten hangzásemlékek felidézésével, a színpadon az anya és a magzat kapcsolatát, viszonyrendszerét ábrázolva, kutatva.

Szeretnék megmutatni azt is, hogy milyen hatással van a gyerekekre, amikor az anyukájuk-apukájuk énekel, mesél nekik a pocakban, vagy akár amikor Mozart for Babies CD-t vagy csecsemőknek összeválogatott Vivaldi-műveket hallgattatnak velük.

Mint felidézte, őt, a karmestert sajátos körülméyek között találta meg ez az inkább rendezői, „színházcsinálói” feladat. Az előadásnak és a mostani Mapping projekteknek a hang-tér adja a lényegét, ezért mégis érthetőnek találja, hogy miért egy zenész-rendezőt kértek fel erre a feladatra.

Nemcsak a hanganyag egyediségére törekednek, hanem arra is, hogy a gyerekek másképp hallják a zenét, mint otthon vagy más színházi előadásokon. A Kolibri benti hangosításán túl tizenöt további bluetooth hangszórót helyeznek el a térben, így a muzsika közvetlenül a gyerekek mellett is fog szólni – így jöhet létre egy igazán különleges kulissza.

„Csodálatos élmény, ahogy körülveszi az embert a zene. Talán ilyen lehetett az anyaméhben egykor”

- mondta el Philipp György, aki szerint akkor, ha egy csecsemő értékes, színes, változatos hangzásélményeket kap, joggal feltételezhető, hogy ennek köszönhetően teljesebb életet élhet.

A teljes interjú szövege a KO oldalán érhető el.

Borítókép:

Philipp György karmester, zenész, a Mapping projekt EXtra-INtra című, a Kolibri Színház számára készült előadásának rendezője

Forrás: Philipp György Facebook-oldala

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!