Volumen

2024.03.19. 12:01

A hazai autóipar a recesszió ellenére is növekedni tudott tavaly

A hazai járműipar motorját a folyamatosan érkező nagyberuházások hajtják, a keresleti oldalon ugyanakkor kihívásokkal néz szembe az autópiac.

MW

Festés előtt ellenőrzik az összeszerelt karosszériákat a 4 milliomodik Esztergomban gyártott autó alkalmából tartott sajtóbejáráson

Forrás: MTI

Fotó: Szigetváry Zsolt

Az elmúlt évben a járműipar szinte egyedüliként volt képes növekedést felmutatni az egyébként recesszióba süllyedő feldolgozóipari ágazatok között – hangzott el az MBH Bank ágazati kitekintő rendezvénysorozatának járműipari trendekről szóló keddi sajtóbeszélgetésén.

A Világgazdaság beszámolója szerint Szabó Melinda, az MBH Bank ágazati elemzési vezetője elmondta: Magyarországon a járműgyártás kibocsátása a nemzetgazdaságon belül nagyjából 10 százalék körül mozog, miközben az ágazat bruttó hozzáadott érték alapján számolt részesedése 3,5 százalékos arányt mutat. Jelenleg a beszállítói szektor súlya az autógyárak teljesítményének mintegy felét teszi ki – így a szektor összesített hozzáadott értéke 6 százalék körül lehet. Miközben – mutatott rá a szakértő – 2023-ban az ipar éves összevetésben 5,5 százalékkal csökkenő teljesítményt mutatott, a szinte végig recessziós gazdasági környezet ellenére a járműgyártás egyike volt azoknak az ágazatoknak, ahol növekedni tudott a termelés. Ezt a trendet a jövőben tovább erősítheti, hogy a járműipari beruházások volumene tavaly kiugróan magas mértékben, hozzávetőleg 41 százalékkal emelkedett.

A járműgyártás volumenindexe 1 év
Forrás: KSH/VG-grafika

Horti Flóra, az MBH Bank szenior ágazati elemzője arra hívta fel a figyelmet, hogy az autógyártásban folyamatosan növekvő hazai szerepvállalással ellentétben a magyarországi újautó-piac még európai összevetésben sem bonyolít igazán jelentős forgalmat. Tavaly a globálisan regisztrált újautó-eladások 21 százaléka kötődött Európához, és ennek csak nagyjából 0,7 százaléka, vagyis összesen 108 ezer új autó került itthon forgalomba. Emellett Magyarország az ezer főre jutó személyautók számában lényegesen elmarad az EU átlagától: miközben mi 426 kocsinál tartunk, addig az uniós átlag 563 darab, és e mutató alapján csak Románia és Lettország marad el némileg mögöttünk. Hanczár Zsolt, az MBH Euroleasing értékesítési vezetője szerint éppen ezért fontos, hogy az autópiac – és az autófinanszírozás – növekedjen Magyarországon. A járműállomány kora alapján sem állunk túl jól: 

miközben nálunk jelenleg 15 év körül mozog az átlagéletkor, addig az Európai Unióban 11 évnél jár.

A teljes cikket a Világgazdaság oldalán olvashatja el.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában