vitarendezés

2021.07.03. 10:43

Nagyvárosnyi ügyfélnek segítettek tíz év alatt a pénzügyi békéltetők

Bő 54 ezer ügyfél fordult 2011 júliusa óta a működésének 10. évfordulóját júliusban ünneplő Pénzügyi Békéltető Testülethez. A vitarendező intézmény a banki elszámolásos és moratóriumos ügyekben is egyezségeket ér el vagy döntéseket hoz – nyilatkozta Kovács Erika elnök.

Az MNB-n belül működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) tíz évvel ezelőtti indulása óta 37 ezer banki, biztosítási, pénztári vagy éppen tőkepiaci ügyfél kérelmét kezelte. További mintegy 17 ezren a banki elszámolás, forintosítás kapcsán fordultak ide, a legújabb típust pedig a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyek jelentik – sorolta a testület elnöke. Az évtized ügyeinek száma így megegyezik Eger vagy Sepsiszentgyörgy lakóiéval – mondta példaként.

Kovács Erika rámutatott:

a bírósági polgári per alternatívájaként az ingyenes és gyors pénzügyi békéltetés során elsőként egyezséget próbálnak elérni a felek közt.

Ha ez sikertelen és a fogyasztónak van igaza, a testület végrehajtható kötelezéssel vagy ajánlással hoz döntést az ügyben.

Egymillió forint alatti vitás ügyekben – ezek adják az esetek nagyobb részét – a pénzügyi intézményeknek automatikusan alá kell vetni magukat a békéltetői döntésnek. Ha az ügyfélnek esetleg nincs igaza, a pénzügyi intézmény kérelmére adott esetben méltányossági alapon is rendezheti ügyét – húzta alá az elnök.

Egy évtized alatt a fogyasztók 3,5 milliárd forintnyi pénzügyi szerződéses összeg ügyében keresték igazukat. Az eddigi rekordnagyságú hitel, amely kapcsán egy bank az ügyfél számára jelentős engedménnyel járó egyezséget kötött, 54 millió forintra rúgott – mondta.

A PBT vezetője szerint az ügyfelek egyharmada biztosítási, több mint fele pedig hitelintézeti és követeléskezelői ügy kapcsán keresi meg őket. Utóbbiakon belül is a hitelügyletekkel kapcsolatos viták aránya a legmagasabb.

A járványkockázat csökkenésével 2021. május 31-től – a járvány miatti biztonsági intézkedések maximális betartásával – ismét elindultak az ügyfelek és a pénzügyi intézmények személyes részvételével történő meghallgatások a PBT-n. Emellett a fogyasztók az ügyfélkapun, kormányablakokban, a békéltetők online platformján, az MNB ügyfélszolgálatán vagy akár a megyeszékhelyeken található Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban is beadhatják a megfelelő formanyomtatványokon vitarendezési kérelmeiket.

Számos esetben a személyes vitarendezés hatékonyabbnak bizonyul az írásos eljárásokhoz képest

- világított rá Kovács Erika. Az ügyfél – sokszor hosszú hónapok eredménytelen erőfeszítései után – ugyanis ilyenkor végre szemtől-szemben állhat a pénzügy intézmény képviselőivel. A felek azonnal tudnak reagálni egymás felvetéseire, ami gyorsítja a megegyezést és a tényállás tisztázását is – összegezte a PBT elnöke.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!