fő a biztonság

2021.01.18. 11:05

Itt a fagyos, havas tél – Az ön autója készen áll?

Aki előrelátó, már felkészítette autóját a fagyos, havas időjárás követelményeire. Ha esetleg nem tette, fogadja meg a tanácsokat, mielőtt útnak indul.

Hóesésben istenkísértés elindulni, akinek nincs téli szettje a gumiabroncsból

Forrás: Nógrád Megyei Hírlap

Fotó: Hüvösi Csaba

Megérkeztek a januári fagyok, sok helyütt már hó fedi az utakat. Az úrvezetőknek ilyenkor fontos kötelességük a családi gépjármű lelkiismeretes felkészítése a jeges, csúszós, latyakos időben történő közlekedésre – erre több biztosító, gumiabroncs-kereskedő évente felhívja a figyelmet a balesetmegelőzés érdekében – hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzet.

A K&H Biztosító például összefoglalta:

a gumiabroncsok állapota kardinális kérdés.

A téli gumikon a kötelező minimális bordamélység 4 milliméter, ha ennél kopottabb az abroncs, le kell cserélni. Télen érdemes kéthetente ellenőriztetni a guminyomást – az ideális mérték minden autónál adott, amit tanácsos tartani, mert úgy biztonságos a tapadás, ráadásul a kátyúk ellen is védettebb az autó.

A romló látási viszonyok, az eső, hó, jég miatt ugyancsak

kiemelt gondot kell fordítani az ablaktörlőkre:

ellenőrizzük a lapátok állapotát, és ha esetleg kopottak, töredezettek, akadoznak, akkor cseréltessük le – hívják fel a figyelmet a fogyasztóvédők.

Kiemelték: nem szabad az ablaktörlővel leszedni, kaparni a ráfagyást, célszerűbb az ablakfűtéssel leolvasztani a jeget, vagy a jégkaparó, jégoldó is segíthet, főleg ha öntünk egy keveset a téli ablakmosóból a szélvédőre.

Hóesésben istenkísértés elindulni, akinek nincs téli szettje a gumiabroncsból
Fotó: Hüvösi Csaba / Nógrád Megyei Hírlap

Ne feledjük, hogy olyan téli ablakmosóra van szükség, amely ellenáll az éjszakai két számjegyű fagynak. A folyadék mennyiségét érdemes a tartályban hetente ellenőrizni, ahogy a fagyálló szintjét is, akkor is, ha egyébként nem gyulladt fel emiatt a megfelelő piktogram az autó műszerfalán.

Nem érdemes megspórolni a szakembernél tett látogatást

a téli autózási szezon kezdődő, nehezebb időszakában, a szerelőműhelyben minden rejtett hibára fény derülhet, ami javítást igényel. Azt ugyanakkor az autótulajdonos is megteheti otthon, hogy a hidegben nehezebben induló akkumulátor védelmében soron kívül ellenőrzi a készüléket, megtisztítja az esetleges korróziótól, és ha szükséges, befújja kontaktspray-vel, illetve megkeni a sarukat zsírral, glicerinnel.

Érdemes az autót a szezon elején és a fagyos idő beköszöntekor is elvinni a szerelőhöz rutinellenőrzésre
Fotó: Földi D. Attila / Világgazdaság

Az autóvillamosságon sem érdemes fukarkodni: függetlenül a garanciális időtől, érdemes tudni, hogy ha három évnél régebbi az aksi, akár a felére is lecsökkenhetett mostanra a teljesítménye.

Alapkérdés a motorolaj állapota, mennyisége is,

amit szintén meg kell nézni, és ha szükséges, cserélni, feltölteni, szigorúan az eddigivel azonos típusú kenőanyaggal, mert a tévedés a motor és így a gépkocsivezető komolyabb problémáját okozhatja.

Nem hagyható ki a fékek megfelelő állapotának vizsgálata sem, ezeket – a betéteket, a tárcsákat, a fékdob állapotát, a fékfolyadék szintjét – mielőbb át kell nézetni.

Nemcsak a gépkocsivezetőknek, a rendőröknek is kihívást okoz a szélsőséges időjárás
Fotó: Magyar Nemzet

Tele tankkal

Tízből kilenc autós saját bevallása szerint felkészíti az autóját a szezonra, és minden hatodik üzembentartó szerint a prémium üzemanyagok használata része a téli gondoskodásnak – mérte fel a Mol. Felhívták a figyelmet: hideg időben tanácsos tele tankkal elindulni, még rövidebb távolság esetén is, és rendszeresen le kell engedni az üzemanyag-ellátó rendszerből a kondenzvizet. Továbbá ne feledjék az autósok karbantartani a biztonságot nagymértékben befolyásoló üzemanyagszűrőket, régebbi típusú autóknál pedig az üzemanyag-ellátó rendszert! – sorolták a hasznos intelmeket.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!