2019.11.27. 14:14
Tényleg a jövő üzemanyaga lehet a víz
A kutatók már évtizedek óta keresik a belső égésű motorok helyett az alternatív üzemanyagokat. Most két olyan új eljárással is kísérleteznek, amelyekből tíz év alatt valóság lehet.
Forrás: Shutterstock
A működő alternatívüzemanyag-gyárat a Karlsruhei Technológiai Intézetben (KIT) állították össze. Igaz, még csak naponta alig néhány liter üzemanyag előállítására alkalmas, beindítását mégis áttörésnek tartják az e-üzemanyag néven, illetve a szén-dioxid-semleges és szintetikus üzemanyag néven is ismert technológia történetében – írja legutóbbi számában a Vasárnap Reggel.
Ez a „kisüzem” az úgynevezett power-to-liquid eljárást alkalmazza, alapanyagként az állomás körüli levegőből kivont szén-dioxidot használja és gőz halmazállapotú vizet. A két anyagból úgynevezett szimultán elektrolízissel hidrogént és szén-monoxidot állítanak elő, majd egy újabb lépésben úgynevezett hosszú láncú szénhidrogéneket, amelyeket a folyamat befejező lépésében úgy darabolnak fel, hogy benzinnek, dízelnek vagy kerozinnak megfelelő üzemanyagot lehet gyártani belőlük. Mivel a szükséges áramot megújuló forrásokból nyerik, a technológia abszolút környezetbarát, és mivel
a légkörből vonja ki a szükséges szén-dioxidot, nagyban hozzájárulhat az éghajlatváltozás megfékezéséért folytatott küzdelem sikeréhez.
Az eljárás még kezdetleges, a KIT szakemberei a következő fejlesztési szakaszra is még csak a napi 100-200 literes mennyiséget terveznek. De számításaik szerint
a technológia nagyjából tíz év múlva már érett lesz az ipari méretű üzemanyaggyártásra is.
A legújabb hír, hogy eközben a Cambdrige-i Egyetem kutatói is létrehozták a „mesterséges levelet”, amely napfény, szénioxid és víz felhasználásával képes előállítani egy széles körben alkalmazott gázt – szintézisgáz -, amelyet jelenleg fosszilis anyagokból nyernek. A technológia felhasználható lesz fenntartható folyékony üzemanyag előállítására, amely szintén a benzin alternatívája lehet.
A mesterséges levélnek ugyan a napfény a táplálója, de hatékonyan működik felhős, borús napokon is. Jelenleg a szintézisgázt hidrogén és szén-monoxid elegyéből nyerik, ehhez a barnaszén, a kőszén, a földgáz az alapanyag. A mesterséges levél viszont nem bocsát ki semmilyen többlet szén-dioxidot a légkörbe.
A szintézisgázt régóta használja az ipar – többek között gyógyszer, műanyagtermékek, növényvédők előállításához –, így ennek fenntartható módon történő előállítása kritikus lépés a globális szénkörforgás lezárásában és a fenntartható vegy- és üzemanyagipar létrehozásában – írta ezzel kapcsolatban az egyetem honlapján megjelent közleményében Erwin Reisner professzor, aki hét éven át dolgozott a projekten. A kutatást az osztrák kormány és az ÖMV osztrák kőolajtársaság is támogatta. A kutatócsoport most tanulmányozza azokat a módokat, hogy a technológia felhasználásával fenntartható folyékony üzemanyagot állítsanak elő a benzin alternatívájaként.
Kávézacc az autóba? Ezek is alternatívák
Amíg a benzinkúton egyszerűen tankolhatunk, nemigen gondolunk bele, de a belsőégésű motorok már régóta sok mindennel működnek a benzin és a gázolaj mellett.
Borítóképünk illusztráció