East-West Gate

2021.08.05. 12:34

Zöld energiarendszer épül Fényeslitkén, Európa legnagyobb vasúti terminálján

Elektromos autók, traktorok és daruk, valamint hőszivattyú és naperőmű is lesz Fényeslitkén.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Elkezdődött a Fényeslitkén épülő intermodális vasúti terminál zöld energetikai rendszerének kialakítása,

a 2022 első negyedévére üzembe álló East-West Gate (EWG) teljesen zöld energiával működik majd.

A terminál ezzel nemcsak a vasúti teherfuvarozás fejlesztésével járul hozzá a fenntarthatósághoz, hanem saját működésével is védi a környezetet.

Ennek részeként a terminál üzemeltetője átvette az elektromos járműflotta első autóit, megkezdődött a hőszivattyú-rendszer kivitelezése, a 85 hektáros területen 2 megawattos naperőmű és nagy teljesítményű akkumulátorok biztosítják az energiaellátást a jövőben.

A magyar klímacélok megvalósításához elengedhetetlen a vasúti árufuvarozás szerepének növelése,

csak így csökkenthető jelentős mértékben a logisztikai szektor károsanyag-kibocsátása. A vasút a leginkább környezetkímélő szállítási mód, szemben a kamionokkal, a hajókkal, valamint a repülőgépekkel. Uniós cél, hogy 2030-ra harminc, 2050-re pedig ötven százalékra növeljük a vasút arányát a 300 kilométer feletti árufuvarozásban. A már épülő, egymillió tonna névleges kapacitású East-West Gate terminál ehhez járul majd hozzá a jövő év elejétől. Egyrészt a széles és a normál nyomtáv találkozási pontján gyorsítja az áruk átrakását, ezáltal versenyképesebbé teszi az Ázsia és Európa közötti vasúti szállítást, másrészt a kamionszállítmányok vasútra rakásával csökkenti a közúti forgalmat.

Az East-West Gate ezen felül saját működésében is előtérbe helyezi a fenntarthatóságot. Elsősorban a saját, két megawattos naperőműve által termelt áramot használja majd, az energiatárolásra pedig egy hatmegawattos akkumulátorparkot alakítanak ki. A szükséges kiegészítő áram beszerzését zöld forrásból tervezik, erről már tárgyalnak szolgáltató cégekkel. Az épületek hűtését-fűtését nagy teljesítményű hőszivattyúk használatával biztosítják, ezek építése már megkezdődött.

Megérkeztek az e-flotta első autói

A vasúti szerelvényeket hibrid mozdonyokkal mozgatják majd, valamint teljesen elektromos daruk és termináltraktorok rakodják az árut a széles és a normál nyomtáv között, illetve a kamionokról a vasúti szerelvényekre. A terminál területén használt összes személyautó is zöld lesz. Az összesen 15-20 kocsiból és furgonból álló flotta első három példányát már használatba vette a beruházó az E.ON E-flotta szolgáltatása keretében. Ezeket az autókat elsősorban a terminálon belüli közlekedésre, valamint munkavállalók szállítására használják majd.

A világon egyedülálló, hogy egy vasúti konténerterminál közel száz százalékban zöld energiát használjon,

az egyik legfejlettebb duisburgi terminál is csak 2030-ra célozza meg, hogy 80 százalékban zöld energiával működjön.

Közben ütemterv szerint halad az építkezés a fényeslitkei terminálon. A vasúti kitérővágányokat (váltókat) már lefektették, épül a több mint 10 kilométer hosszúságú, 10 vágányos pályaszakasz felépítménye, a raktárcsarnokok, a kamionbeléptető-kapuk.

A létesítmény, amely 2021 év végére készül el, Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális vasúti terminálja lesz. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni. Az ukrán-magyar határ közvetlen közelében található, a Margit-szigetnél nagyobb, 140 hektáros fejlesztési területen idén január óta zajlanak a munkálatok.

Az East-West Gate terminál jelentősége

Hazánkban hosszú idő óta szükség van egy modern intermodális terminál létesítésére, minthogy a keleti és nyugati határ termináljai már egyaránt elavultak. Az EWG terminál megépítésével Magyarország – összhangban a Magyar Kormány stratégiájával, amely hazánk vasúti logisztikai potenciáljának növelését tűzte ki célul – visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, és lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni.

A fényeslitkei East-West Gate, amely átadását követően névleges kapacitását tekintve Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálja lesz, a normál és a szélesnyomtávú vasútvonalak találkozásánál kínál egy alternatív útvonalat az Ázsiából Európába tartó konténerforgalomnak, valamint az Ázsiába irányuló nyugat-európai exportnak is. A létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe.

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!